Praca geodety wymaga tak samo wiedzy i doświadczenia, jak też… sprawności fizycznej. Prace wykonujemy bowiem w najróżniejszych lokalizacjach i warunkach. Jednego dnia może to być np. port znajdujący się nad jeziorem, a innego – dach szpitala powiatowego, na którym ma zostać zbudowane pokaźnych rozmiarów lądowisko dla helikopterów.
Domy, hale, działki – jak już wspomnieliśmy w poprzedni artykule, działanie na inwestycjach tego typu to podstawa i duża część pracy geodetów z PUI Andrzej Dzieniszewski. Zdarzają się też jednak projekty zupełnie oryginalne, bardzo ciekawe, dające nam kolejne doświadczenie, ale też wielką satysfakcję po już wykonanym zadaniu.
Tak było choćby w przypadku Portu Śródlądowego w Iławie, na ten temat więcej informacji w artykule Port Śródlądowy w Iławie – ciekawy projekt z udziałem geodetów z PUI Andrzej Dzieniszewski
Tym razem, chcąc zaprezentować kolejny zrealizowany przez nas projekt geodezyjny, przeniesiemy się znad wodę w … niebo!

Zakres działań geodetów PUI Dzieniszewski
To nie było oczywiste zlecenie, to nie była oczywista praca. Samo docelowe umiejscowienie lądowiska na iławskim szpitalu powodowało, że podczas pracy musieliśmy zachować ostrożność i postępować zgodnie z zasadami BHP.
Nasz zakres prac w tej lokalizacji obejmował obsługę geodezyjną przy:
– rozbiórce dachu
– wytyczeniu konstrukcji stalowej pod lądowisko
– montażu lądowiska
– wyznaczaniu wysokości, osi itd.
– budowie tunelu, którym pacjenci transportowani są z helikoptera i do helikoptera
Praca została wykonana w pełnym zakresie, a lądowisko działa bez zarzutu już od ponad siedmiu lat.

Najważniejsza, ówczesna inwestycja iławskiego szpitala
Lądowisko dla helikopterów na iławskim szpitalu powstało w latach 2017/18, oficjalnego otwarcia inwestycji dokonano 2 lutego 2018 roku. Jak wówczas podkreślali pomysłodawcy budowy tego obiektu, który zlokalizowano na dachu skrzydła wschodniego Powiatowego Szpitala im. Władysława Biegańskieg, była to inwestycja niezbędna i długo wyczekiwana. Dotychczas bowiem lądowisko znajdowało się na placu wewnętrznym szpitala, a osobę transportowaną (często ofiarę wypadku itp.) należało jeszcze potem przewieźć na konkretny oddział.
– Budowa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, to najważniejsza z punktu widzenia funkcjonowania SOR inwestycja naszej placówki – mówiła wówczas Iwona Orkiszewska, dyrektor Powiatowego Szpitala im. Władysława Biegańskiego w Iławie.

– Dzięki tej inwestycji nie tylko dostosujemy nasze lądowisko do wymagań ministra zdrowia, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, ale również skróci się czas transportu pacjenta z i do śmigłowca, poprawi się komfort transportu pacjenta i pracy ratowników. Poprawi się też bezpieczeństwo związane z lądowaniem i startem śmigłowców. Wartość całego projektu to ponad 7,5 miliona złotych, z czego koszty prac budowlanych to 5,5 miliona. Pozostała kwota będzie przeznaczona między innymi na wyposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego – wyjaśniała, ma łamach publikacji prasowej Powiatowego Szpitala im. Władysława Biegańskiego, dyrektor Orkiszewska.
– Jest to najbardziej zaawansowana technologicznie inwestycja w Iławie w ostatnich latach, mimo że rozmiarowo może wydawać się niewielka – mówi inżynier Marcin Toczek, przedstawiciel iławskiego szpitala, który nadzorował cały proces budowy lądowiska.
– Zastosowane tutaj rozwiązania są oczywiście wykorzystywane w budownictwie nie od dziś, ale w naszym regionie nie znajduję podobnej inwestycji. Podobne rozwiązania zastosowano jedynie w szpitalu MSWiA w Olsztynie. Płyta lądowiska została zaprojektowana z wykorzystaniem paneli kompozytowych Modar Helistop TH. Jest to wyjątkowo lekka konstrukcja, przy jednocześnie dużym dopuszczalnym obciążeniu. Masa startowa śmigłowca, który może wylądować na naszym lądowisku to równo 5 ton – wyjaśnia Marcin Toczek.
Śmigłowce, które standardowo lądowały wcześniej przy iławskim szpitalu miały masę startową poniżej 3 ton.
Płyta lądowiska ma kształt dwunastoboku. Jego średnica to ponad 21 metrów, ale cała konstrukcja jest dużo większa – dookoła płyty będą znajdują się systemy bezpieczeństwa, czyli krata wema i chwytacze. Całość ma średnicę prawie 30 metrów. +/po

Sprawdź nasze usługi budowlane https://budownictwo.ilawa.pl/
Zobacz nasze nieruchomości budowane dla Ciebie https://pui.ilawa.pl/nieruchomosci/
Obserwuj nas na Facebooku https://www.facebook.com/GeodezjaBudowlankaIlawa
Zapraszamy do kontaktu
Najnowsze komentarze